Rekomendacje wydane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów „mają jeden zasadniczy cel - zachęcenie urzędników do pisania prostym językiem” - streściła we wprowadzeniu intencję publikacji Claudia Torres-Bartyzel, Szef Służby Cywilnej.

Napisali te rekomendacje urzędnicy dla urzędników. We wstępie wyjaśniają, dlaczego obywatele potrzebują prostego języka i obalają dwa dość powszechne mity. Pierwszy, że urzędnicy źle piszą, bo mają niskie kompetencje językowe. I drugi, że to obywatele mają niskie kompetencje językowe i coraz gorzej radzą sobie z czytaniem ze zrozumieniem.

To nieprawda! Nasze społeczeństwo nie znalazło się na intelektualnej równi pochyłej. Potrzebujemy nowego języka z powodów cywilizacyjnych. Po prostu zalewa nas zbyt wiele informacji, których nie jesteśmy w stanie przetworzyć. Informacje te pisane są zazwyczaj stylem z czasów spokojnego życia na informacyjnej pustyni. Dziś obywatel (każdy, bez względu na wykształcenie) potrzebuje pism urzędowych w wersji light, potrzebuje językowej diety.

Opracowanie Komunikacja pisemna podpowiada, jak pisać językiem prostym i zrozumiałym, co wcale nie oznacza, że infantylnym.

Choć poradnik napisany jest dla urzędników, warto by stał się lekturą każdego wydawcy serwisu internetowego, każdego administratora, każdego redaktora, każdego autora.

pdf.png
Komunikacja pisemna. Rekomendacje

Pobierz POPULARNY

 

Szczegóły:
Dodany: 2015-10-25
Wielkość: 554.04 KB
Pobrany: 2 939

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Spółdzielnia FADO Fundacja PCJ Otwarte Źródła

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji