Podczas seminarium dyskutowaliśmy o udostępnianiu dokumentów publicznych. Wciąż pozostaje to wielkim wyzwaniem, jednak najmniejszym problemem jest aspekt techniczny sprawy, a największym - zmiana nastawienia.

Na spotkaniu w Gdańsku spotkaliśmy zarówno administratorów, jak i autorów treści, ale był także sekretarz jednej z gmin. Uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami, wielu z nich już poznało dość dobrze kwestie dostępności. Dłuższą dyskusję wywołało przygotowywanie dostępnych oświadczeń majątkowych. Dotychczas były one najczęściej wypełniane ręcznie, co utrudniało stworzenie dostępnych dokumentów. Trzeba było przepisywać dane, co mogło rodzić dodatkowe błędy i wymagało czasu.

Jeden z uczestników wskazał na stosowane u siebie rozwiązanie - udostępniony jest szablon dokumentu (word lub inny), a osoby, które mają obowiązek wypełnić sprawozdanie majątkowe są zachęcane do jego wypełniania. Największym atutem  jest wygoda - w dokumencie elektronicznym rzadziej popełniane są błędy. Jak najbardziej podpisujemy się pod tą praktyką.